Contacteer ons

 cases

Toerisme Limburg

expertise: toerisme communicatie

solution: concept / strategie

terug

Toerisme Limburg is voor de provincie wat het Vaticaan is voor de christelijke wereld: een drijvende kracht die richting geeft. Maar ook een motor die toeristische inkomsten genereert voor handelaars in de regio. Toerisme Limburg is een onmisbare schakel in de uitbouw van de vrijetijdseconomie. Sedert 2006 werkte Hands al sporadisch voor Toerisme Limburg. Vanaf 2015, het jaar waarin de ‘Limburg Vakantiegids’ het licht zag, werd de samenwerking intensiever

De uitdaging

Concept & strategie 2016-2021

De opdracht van Toerisme Limburg was duidelijk en tweeledig: enerzijds voldoende instroom van toeristen genereren met een focus op kort verblijfstoerisme en anderzijds de partners van Toerisme Limburg (gemeentebesturen, logiesuitbaters en toeristische producten) een platform bieden om hun aanbod kenbaar te maken. We waren ons bewust van de complexiteit van de opdracht. Daarom hebben we ook specifiek nagedacht over hoe we ons klantgericht konden organiseren. Dit resulteerde in een reeks van specifieke initiatieven die een vlotte en kwalitatieve samenwerking met Toerisme Limburg garanderen.

Hands-on aanpak

Diverse initiatieven stralen positief af op de organisatie: het instapmodel voor adverteerders, de “Dit noemen wij…” campagne, 20 jaar fietsparadijs, nieuwe SALK projecten zoals fietsen onder de grond, door de bomen en door het water, de Limburg Vakantiegids, …

Wij wilden meebouwen om de strategie op communicatievlak te versterken. Geen revolutie in de aanpak, wel een verdere versterking door evolutie. Wij wilden de bestaande ingrediënten die reeds in Limburg aanwezig waren in een nieuw recept mixen. Een recept dat doet watertanden indien men aan Limburg denkt. Onze strategie vatten we daarom samen in de “VLAAI strategie”. Not a piece of cake, maar een echt recept op maat van Limburg. Dat moest leiden tot nog meer effectiviteit binnen de bestaande initiatieven en het aanbod.

VLAAI-STRATEGIE VERPAKKEN

Binnen elk thema hebben we topattracties waarmee we werven. We gebruiken deze als uithangbord, om gelijkaardige attracties te ontdekken.

 LEF: RELEVANTIE & AMBITIE

Het woord ‘relevantie’ zegt het zelf, er moet over de campagne gesproken worden. We mogen dus wat stouter zijn, controverse opzoeken en reacties uitlokken.

 ALTIJD

Met de herverpakking van het aanbod in verschillende belevingsthema’s krijgen we een aantrekkelijk overzicht dat diverse doelgroepen aanspreekt. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan fietsen, gastronomie, kids, cultuur, geschiedenis, … Dit doen we onder de noemer van het koepelconcept ‘Altijd Limburg’. Online zijn we het hele jaar rond aanwezig met e-mailnieuwsbrieven, sociale media en gericht adverteren. Wat het offline luik betreft, werken we in drie golven die focussen op verschillende doelgroepen met verschillende media. In de loop van één jaar voorzien we drie golven: de voorjaarscampagne, de zomercampagne en de najaars-campagne.

AUTHENTIEK

We zetten in op authentieke belevingen. We brengen die items naar voor die onderscheidend zijn. We denken hierbij aan het Ruitertoerisme, overnachten in de hangtenten in Borgloon, De Mijnen, …

INNOVATIEF

De authenticiteit van Limburg willen we doorspekken met het innovatieve karakter van de provincie. Innovatie zorgt ervoor dat ook jonge en trendy bezoekers worden aangesproken door Limburg en er op vakantie gaan.

meer cases

alle cases

connecteer met abonnees en schrijf je in voor onze nieuwsbrief