Contacteer ons

 cases

Galloromeins museum

#campagne #concept #design #museapromotion

expertise: musea promotion

solution: concept / design

terug

Het Provinciaal Gallo-Romeins Museum in Tongeren toont op schitterende wijze de belangrijkste archeologische vondsten uit de regio. In 2011 kreeg het de European Museum of the Year Award. Het is de belangrijkste erkenning voor musea in Europa.

De uitdaging:
De samenwerking tussen het Gallo-Romeins Museum Tongeren en Hands startte in 2013. Onze opdracht: de algemene communicatie van de permanente tentoonstelling aanpakken. Uit die opdracht vloeide een hecht partnerschap voort dat intussen al bijna tien jaar duurt. En waarbij de opvallende communicatie voor de tijdelijke exposities mee heeft bijgedragen tot de succesvolle bezoekersaantallen én de unieke identiteit die het museum intussen heeft opgebouwd in Vlaanderen.

De hands-on aanpak
We reizen even door de tijd:

2013: DE ETRUSKEN – UNA STORIA PARTICOLARE
Een nationaal mediaplan onderhandelen, radio- en tv-spots, uitnodigingen, doelgroepenstrategie, inkleding van het straatbeeld, folders en zelfs een pop-upstore op de avond van de opening … het gebeurde allemaal in enkele weken tijd. Resultaat? 88 000 bezoekers!

2013: EUROPEAN MUSEUM OF THE YEAR AWARD
Hands verzorgde de communicatie rond deze uitreiking met internationale uitstraling.

2014-2015: VIKINGEN!
De tentoonstelling klokte af op net geen 100.000 bezoekers. In het kader van de expo vond ook een Vikingfestival plaats dat op 1 weekend maar liefst 55.000 bezoekers lokte.

2015-2016: GLADIATOREN
Het mediaplan, de beeldvorming met eigen casting, shooting, video- en stemopnames: ze sloegen aan. Met 115.000 bezoekers brak deze expo voor het museum alle records.

2016-2017: TIMELESS BEAUTY
Sensueel naakt van kunstfotograaf Marc Lagrange ging in interactie met teksten van Romeinse auteurs en authentieke objecten. Meer dan 40.000 bezoekers raakten zo in de ban van vrouwelijk schoon.

2018-2019: STONEHENGE, VOORBIJ HET MYSTERIE
Audiogidsen, touchscreens en games zorgden voor interactiviteit. 53.000 bezoekers doken in het mysterie. Hands verzorgde onder andere de beeldvorming, maakte het mediaplan en schreef de scenario’s voor de video’s.

WEBSITE EN SOCIALE MEDIA
In 2018 lanceerde Hands de volledig nieuwe website van het Gallo-Romeins Museum. De grootste uitdaging? Het ‘Any Surfer’-certificaat behalen. Dat lukte zowel op technisch, visueel als inhoudelijk vlak.

2019: DACIA FELIX I.S.M. EUROPALIA
Deze expo belichtte het roemrijke verleden van Roemenië aan de hand van magnifieke goud- en zilverschatten in een sfeervol decor met grootse landschapsbeelden. Deze boeiende tentoonstelling voor het hele gezin maakte deel uit van het internationale kunstfestival Europalia Romania.

2020-2021: OOG IN OOG MET DE ROMEINEN i.s.m. The British Museum
In volle COVID-19-strijd ontwikkelde Hands de promotiecampagne rond de nieuwe tentoonstelling ‘Oog in Oog met de Romeinen’. Net zoals bij alle andere exposities bedacht Hands de naam, het campagnebeeld en verzorgden we onder andere de mediacampagnes, radio- en televisie-spots.

meer cases

alle cases

connecteer met abonnees en schrijf je in voor onze nieuwsbrief